Social Icons

twitter facebook Google+ linkedin rss feed email

miercuri, 22 aprilie 2015

Gazda(The Host) de Stephenie Meyer

Recent am terminat de citit cartea Gazda, scrisă de Stephenie Meyer și pot să spun că este o carte bună ce abordează teme cum ar fi dragostea, prietenia, munca în echipă, viața printre alți oameni atunci când tu ești cel mai diferit dintre toți.

Sursa: Google Images

Cartea prezintă o idee despre cum ar putea fi extratereștrii, cum arată, cum se înmulțesc, cum călătoresc, cam tot ce te-ar putea interesa despre acest tip de extratereștrii. Am citit cartea și am văzut și filmul pentru a le putea compara. Ceea ce a fost si așteptat a fost faptul că au omis scene  care mie una mi s-au părut foarte interesante și creative, dar au și schimbat pentru a păstra ideile principale.

Nu am de gând să fac un rezumat, cum a spus cineva anume, ci am să scriu în mare, pentru că nu vreau să fiu Spoiler.

Totuși, am să spun în mare ideea cărții. Așa cum am scris mai sus, este despre o rasă de extratereștrii, așa cum și-a imaginat scriitoarea. Acești extratereștii sunt suflete ce călătoresc de pe o planetă pe alta. Pe fiecare planetă au o gazdă nouă și după un anumit număr, sufletele se stabilesc pe acea planetă. Însă când au ajuns pe Terra, au fost uimiți de sentimentele umane ce le pot avea oamenii. Văzând că oamenii nu au grijă nici de ei, nici de lumea lor și că omenirea este plină de ură, violența și alte sentimente și acțiuni negative, sufletele au decis să pună stăpânire pe pământ, adică să îl colonizeze. Au creat astfel o planetă perfectă, curată și minunată. Au renunțat la multe lucruri omenești pentru a revoluționa știința și diferite domenii ale sale. Nu au renunțat doar la obiecte, ci și la sentimentele negative, la violență și la tot ce ar putea face rău celor din jur.

Un suflet nouvenit este destinat însă altui scop și odată ce a pus stăpânire pe o gazdă pe nume  Melanie Stryder, află că această gazdă nu vrea să renunțe la corpul ei. De aici începe adevărata poveste în care Melanie și Rătăcitoarea(numele sufletului pe această planetă) trec prin mai multe aventuri de-a lungul cărții și filmului, prin care amândouă se vor schimba.

Personajele sunt conturate fără prea multe detalii, dar încât să descrie înfățișarea lor. Pentru a putea afla despre aceste personaje, putem analiza doar gândurile lui Mel și a lui Wanda și acțiunile lor. Toata cartea este din perspectiva lui Wanda cu acțiunea descrisă la persoana întâi pentru a reda sentimentele și aventurile prin care aceasta trece, neașteptându-se la ce s-a întâmplat. Acele aventuri prin care ea a trecut sunt contradictorii cu informațiile pe care le-a primit de la celelate suflete, total diferite de viața sufletelor pe Terra. Îmi place foarte mult cum a descris fiecare sentiment nou, fiecare tranziție, fiecare schimbare. Descrierea personajelor și evoluția lor a fost descrisă fără să grăbească procesul de schimbare, ceea ce admir la această scriitoare. Ca orice film făcut după o carte, se poate observa că unele personaje au murit în film, dar în carte nu, se poate observa că este făcut cu modificări pentru a reda esența cărții.

Peisajele pe care le-a redat scriitoarea sunt mirifice și fiecare loc pe care Wanda îl vede, aduce și sentimente noi pe care personajul le-a descris detaliat. Cartea redă o perspectivă a peșterilor, însă filmul le prezintă mai moderne. De exemplu, avem camera cuiva în peșteri. În carte, sunt saltele, în film sunt paturi adevărate. Dacă citești și cartea și vezi și filmul, ai să înțelegi la ce mă refer și vei observa tu însuți diferențele. Cartea a descris peisajele minunate, iar filmul le-a arătat. Deși mă sperie înfățișarea sufletelor, chiar mi-a plăcut ideea ca odată inserate sufletele, irisul să lumineze. 

Puncte forte
  • descrierile lumilor vizitate, a peisajelor, a sentimentelor
  • stilul de viață al paraziților(așa cum sunt numiți de oameni)
  • faptul că scriitoarea l-a făcut pe cititor să înțeleagă scopul colonizării
  • ideea scriitoarei cu extratereștrii sub formă de suflete și frumusețea acestor suflete. 
Puncte slabe
  • deși cartea m-a făcut să fiu de partea lui Wanda, adică de partea sufletelor, am ajuns confuză pentru că la un moment dat nu știam cu cine țin: cu oamenii sau extratereștrii
  • totuși, ideea ca extratereștrii să vină pe pământ mă înspăimânta pentru că această colonizare, chiar dacă ne-am înțelege cu ei la un moment dat, ar însemna sacrificarea oamenilor. 
  •  pot să spun că lumile descrise sunt foarte creative, însă numele primite pe alte lumi și chiar pe lumea aceasta nu mi se par destul de inspirate. Adică ar fi putut da nume care totuși să aibă o semnificație profundă, o combinație de cuvinte. Numele sufletelor este ca la indienii aceia care își numesc copii după ceea ce văd în jur. De aceea abrevierile erau mai bune decât un cuvânt de acest gen. 
Dar, cred că am pretenții prea mari. Cartea este de genul SF și se adresează cam tuturor. Nu cere multă atenție pentru a înțelege anumite aspecte. De exemplu, după cum am spus mai sus, numele. Nu te pune pe gânduri Oare ce înseamnă numele de Wandering? pentru că știi deja ce înseamnă. Sunt făcute încât orice copil să poată înțelege ceea ce înseamnă numele. 

Ceea ce nu mi-a plăcut la film a fost absența unor elemente cu adevărat minunate: descrierea lumilor în care a fost Wanda, modul în care ea a salvat un prieten urs și multe alte lucruri care fac această carte interesantă și creativă. Filmul a grăbit acțiunile, ceea ce nu mi-a plăcut. Dar dacă ar fi încercat să îl facă exact după carte, ar fi fost vreo 3 părți. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Lasa si tu un comentariu si spune-ti parerea

 
 
Blogger Templates